Om te voldoen aan de huidige CE standaard (ENISO13297) moet bij de walstroominstallatie op schepen en jachten de aardedraad worden verbonden met de scheepsmassa. De scheepsmassa is weer verbonden met de scheepshuid, brandstoftank, motor, schroeven, schroefas, zink anodes, etc. Doordat het schip nu geaard is zal bij een aardfout de wal aardlekschakelaar springen. Dit zorgt voor een veilige situatie aan boord. Dit voordeel heeft echter ook weer een nadeel. Doordat alle schepen nu verbonden zijn door middel van de walstroomaarde, ontstaat er galvanische werking tussen schepen onderling en de wal. Dit komt omdat schepen en wal kades van verschillende metalen zijn gemaakt. Zoals algemeen bekend zijn er spanningsverschillen tussen verschillende metalen. Om dit spanningsverschil op te heffen wordt er een zogenaamde galvanische isolator tussen de walstroomaarde en het schip geplaatst. Deze galvanische isolator zorgt voor een drempelspanning van circa 1 Volt. Hiermee worden de verschilspanningen tussen de metalen opgeheven. Omdat de galvanische isolator tussen de aardverbinding wordt geplaatst is een degelijke constructie van levensbelang! Daarom is de galvanische isolator in staat bij een aardfout een zeer hoge stroom te verwerken.
83715